اموزش فوکوس کردن با دوربین دیجیتال

فوکوس Focus

درک فوکوس در عکاسی

یک تکنیک مهم برای درک عکاسی، به ویژه هنگامی که شما شروع به کار می کنید، مفهوم فوکوس است .
اگر شما به درستی فوکوس نکنید،حتی زمانی که تمام تنظیمات دوربین دیگر شما درست است،
عکس ها تار به نظر می رسند.
فوکوس بر اساس موضوع شما می تواند به آسانی یا دشوار باشد
مانند یک چشم انداز بی نظیر در مقایسه با یک پرنده سریع در حال پرواز.
این راهنمای همه چیزهایی را که شما باید بدانید به منظورفوکوس درست و ضبط تصاویر تیز را پوشش می دهد.

Focus چیست؟

بعضی از مردم فکر می کنند فضایفوکوس مانند یک پنجره متقابل با صحنه ای که شما عکاسی می کنید، مفید است.
هر گونه جسم در عکس شما که این پنجره را لمس می کند گفته می شود “Focus” است.
معمولا با موضوع خود در حداکثر وضوح، آن رافوکوس می نامید .
با استفاده از تجهیزات مدرن، فوکوس معمولا در لنز شما قرار می گیردکه دارای عناصر شیشه ای است که می تواند به جلو و عقب حرکت نور مسیر نور را تغییر دهد.

به همان ترتیب، اگر شما فیزیکی لنز خود را دورتر از دوربین حرکت دهید، شما تغییر موقعیت مکانی فوکوس را تغییر می دهید.
(این به این معنی است که لوله های انبساط برای عکاسی ماکرو کار می کنند.)

  • Focus به صورت خودکار یا دستی انجام می شود.
    فوکوس اتوماتیک این است که سیستم دوربین در حال حرکت موتور برای حرکت عناصر در لنز خود برای تغییر تمرکز است.
    برای تمرکز دستی، شما باید به جای آن یک حلقه یا مکانیزم مشابه را روی لنز قرار دهید.
فوکوس در عکاسی

نیکون D800E + 105mm f / 2.8 @ 105mm، ISO 200، 1/320، f / 5.6

فوکوس دستی و فوکوس اتوماتیک

در روزهای اول عکاسی، هر لنزرا فقط به صورت دستی فوکوس کنید (و امروزه بسیاری از لنزها همانند هستند).
فوکوس اتوماتیک یک اختراع نسبتا جدید در تاریخ عکاسی است که برای اولین بار در سال 1977 در بازار عرضه شد . با این حال، این مهم است.
سیستم های خودکار فوکوس از یک موتور در دوربین یا لنز استفاده می کنند تا بر موضوعی که به صورت خودکار یا دستی انتخاب کرده اید فوکوس کنید.
بنابراین، فقط یک دکمه در دوربین خود فشار دهید، و آن را بر روی موضوع انتخاب شما فوکوس می کند – یا اگر شما ترجیح می دهید یکی را انتخاب کنید.

  • اغلب عکاسان از فوکوس اتوماتیک بیشتر از فوکوس دستی استفاده می کنند.
    دلیل اصلی راحتی است؛ ساده تر از تمرکز دستی است.
    فوکوس اتوماتیک همچنین سریعتر عمل می کند و در بسیاری از موارد نیز دقیق تر است (مانند تمرکز روی یک موضوع متحرک).
    به همین دلیل است که عکاسان ورزش و حیات وحش به شدت به فوکوس اتوماتیک متکی هستند.

با این حال، اگر فوکوس دوربین شما  مشکل داشته باشدکتابچه راهنمای کاربر دوربین در درسترس است ،
مانند در شرایط تاریک، فوکوس دستی شما اجازه می دهد هر گونه مسائل را برطرف و یا تنظیمات دقیق که دوربین ممکن است از دست رفته است.
و اگر لنز خود را به فوکوس دستی تنظیم کنید، می توانید فوکوس را برای یک سری عکس در یک ردیف قفل کنید.
اگر چه اکثر عکاسان از فوکوس اتوماتیک بیشتر از فوکوس دستی استفاده می کنند، بهتر است با هر دو آشنا باشید.

  • آیا می توانید فوکوس اتوماتیک را با تجهیزات دوربین خود انجام دهید؟

برای استفاده از فوکوس اتوماتیک،حداقل دوربین یا لنز شما باید یک موتور فوکوس اتوماتیک داشته باشد.
به نظر می رسد که به اندازه کافی ساده است – اما لنزهای “autofocus” همیشه یک موتور داخلی ندارند و هیچ یک از دوربین ها در بازار نیست!
به طورخاص، اگر شما با Nikon D3500 یا D5600 (یا یک مدل قدیمی در همان رده) عکاسی کنید، توجه خود را به خرید لنز جلب کنید.
اگر شما نیاز به فوکوس اتوماتیک دارید، می خواهید یک AF-S یا AF-P را انتخاب کنید. AF-D را انتخاب نکنید.

فوکوس اتوماتیک

NIKON D7000 + 24mm f/1.4 @ 24mm, ISO 100, 1/2500, f/1.8

تشخیص فاز در مقابل تشخیص کنتراست

فوکوس اتوماتیک در یک سطح فنی کار می کند؟
شما نیازی به دانستن علت پشت آن ندارید مگر اینکه شما علاقه مند باشید،
اما هنوز هم باید با دو نوع اصلی سیستم های خودکار فوکوس آشنا باشید:شناسایی فیزیکی و تشخیص کنتراست .
هر یک از نقاط قوت و ضعف خود را دارد:

  • تشخیص فاز بسیار سریع و خوب است
    در ردیابی افراد متحرک، از آنجایی که کارهای کامپیوتری زیادی از دوربین شما انجام نمی شود.
    با این حال، آن نیز بیشتر مستعد خطاها و مسائل مربوط به عدم هماهنگی داخلی است.
    بعضی از دوربین ها به شما امکان می دهد تا سیستم تشخیص فاز خود را برای به حداقل رساندن اشتباهات کالیبراسیون کنید.
    (توضیح دقیق ما درباره اینکه چگونه فوکوس خودکار تشخیص فاز کار می کند را ببینید .)
  • تشخیص کنتراست نیاز به دوربین شما دارد تا داده های بیشتری را پردازش کند،
    به این معنی که برای فوکوس قفل بیشتر طول می کشد.
    در نتیجه، در ردیابی موضوعات متحرک خوب نیست. با این حال، تشخیص کنتراست، دقیق تر است،
    زیرا سیستم فوکوس اتوماتیک مستقیما اندازه گیری داده ها از سنسور دوربین شما است.
    این خوب است وقتی که موضوع شما به همان اندازه سریع حرکت نمی کند، مانند عکس های منظره.

خوب است که همه چیز رابدانیم، اما چگونه می توان یک یا چند عکس را برای یک عکس مشخص کرد؟

  • این واقعا آسان است. در اکثر دوربین های DSLR، تشخیص فاز در هر زمانی که فوکوس اتوماتیک را از طریق منظره یاب انجام می دهد، رخ می دهد.
    تشخیص کنتراست در هر زمانی که فوکوس خودکار از طریق صفحه LCD عقب انجام می شود رخ می دهد.
    بنابراین، فقط استفاده از منظره یاب یا نمایش زنده به ترتیب.
    (اکثر دوربین های بدون انعکاسی فقط یک سیستم دارند، معمولا یک ترکیبی هستند،
    بنابراین شما نمی توانید سوئیچ بین آنها را مشاهده کنید؛ DSLR را بدون mirrorless ببینید .)

 

  • به خاطر داشته باشید که همیشه یک “فضای ایده آل فوکوس” در یک عکس وجود دارد
    معمولا با موضوع اصلی شما تقسیم می شود.
    هر دو تشخیص فاز و تشخیص کنتراست میتوانند شما را در آنجا ببینند.
    این فقط تشخیص فاز است که به سرعت و با ردیابی بهتر انجام می شود،
    در حالی که تشخیص کنتراست می تواند با دقت بیشتری برای افراد غیرمستقیم انجام دهد.
نیکون D7000 + 105mm f / 2.8 @ 105mm، ISO 800، 1/400، f / 6.3

نیکون D7000 + 105mm f / 2.8 @ 105mm، ISO 800، 1/400، f / 6.3

فوکوس اتوماتیک تک سروو در مقایسه با مداوم

یکی دیگر از تصمیم های مهم شما هنگام استفاده از فوکوس اتوماتیک، انتخاب حالتفوکوس شما است .
دو گزینه مهم و رایج، فوکوس اتوماتیک یکپارچه و سروو است:

  • سروو مداوم نیز به عنوان AI Servo (کانن) و AF-C (نیکون) شناخته می شود.
    اساسا، به این معنی است که دوربین شما به طور مداوم فوکوس هر زمانی که دکمه تمرکز را نگه دارید، تمرکز می کند.
    این ایده آل است که شما عکاسی یک موضوع متحرک و تلاش برای ردیابی موقعیت آن است.
  • تک سروو نیز به عنوان یک شات (کانن) و AF-S (نیکون) شناخته می شود.
    در این حالت، هنگامی که دوربین شما فوکوس می کند، تنظیم نمی شود تا زمانی که دکمه فوکوس را رها کنید و دوباره امتحان کنید.
    این ایده آل است که سوژه و دوربین شما به طور کامل باقی می ماند و نیازی به تنظیم لحظه ای برای لحظه ای برای تمرکز مناسب نیست.

بعضی از دوربین ها دارای حالت سوم هستند – Auto-Servo Autofocus – که صحنه را تجزیه و تحلیل می کند و به طور خودکار بین این دو گزینه انتخاب می کند.
حتی اگر دوربین شما این را داشته باشد، هنوز هم مهم است که بدانیم که هر کدام چه کار می کنند،
زیرا همیشه ممکن است انتخاب خودکار اشتباه باشد.
اگر از فوکوس اتوماتیک استفاده می کنید،ما تنها یک سروو برای چشم انداز معمولی و عکاسی معماری و سروو مداوم برای اکثر تصاویر دیگر،
مانند حیات وحش و ورزش،توصیه می کنیم.

NIKON D800E + 70-200mm f / 4 @ 175mm، ISO 100، 1/250، f / 4.0

NIKON D800E + 70-200mm f / 4 @ 175mm، ISO 100، 1/250، f / 4.0

حالت های فوکوس اتوماتیک

بخش عمده ای از تمرکز انتخاب حالت مناسب فوکوس اتوماتیک است .
این جایی است که شما به دوربین خود بگویید که کدام استراتژی تمرکز را می خواهید اعمال کنید،
به طوری که می توانید بهترین تصمیم ها را در مورد نحوه پیگیری و تمرکز روی موضوع خود دنبال کنید.

ما در حال حاضر یک راهنمای جامع برای حالت های فوکوس اتوماتیک داریم که تمام جزئیات را به طور کامل پوشش می دهد،
بنابراین اگر می خواهید اطلاعات بیشتری در مورد این موضوع داشته باشید، آن را چک کنید.
با این حال، مهم است که سیستم فوکوس اتوماتیک شما از نقاط تمرکز تشکیل شده باشد
که به مناطقی که دوربین شما می تواند تمرکز کند متصل است.
برای مثال، در اینجا دو نقشه جداگانه ای از نقاط تمرکز در DSLR ها وجود دارد:

معمولا، تعداد بیشتری از نقاط تمرکز بهتر است.
بنابراین گسترش بزرگتر (منطقه پوشش کلی) است.
هنگامی که دوربین شما چندین نقطه تمرکز را پوشش بخش بزرگی از تصویر را آسان تر است، یک موضوع در حال حرکت را ردیابی کنید.
با این حال، شما هنوز هم باید به دوربین خود بگویید که چگونه از این نقاط استفاده کنید،یا به خصوص مفید نخواهد بود.
این جایی است که حالت های فضای اتوماتیک به بازی می آیند:

 

  • فوکوس اتوماتیک تک نقطه ای :
    دوربین با استفاده از یک نقطه تمرکز به فوکوس اتوماتیک – نقطه تمرکز که انتخاب کرده اید.
    این خوب است زمانی که دوربین و موضوع شما در حال حرکت نیستند و شما به هیچ گونه قابلیت ردیابی نیاز ندارید.
    این می تواند با فوکوس اتوماتیک مداوم کار کند، اما در بسیاری از نقاط، اشعه های سریع حرکت را ردیابی نمی کند.
  • فوکوس اتوماتیک پویا :
    شما یک نقطه تمرکز تنها برای دوربین برای استفاده انتخاب می کنید.
    در این مورد، اگرچه می توانید موضوع خود را در بعضی از نقاط اطراف حرکت دهید
    (شما معمولا می توانید مشخص کنید که تعداد دوربین ها به چه میزان توجه می شود).
    این حالت منطقه مناسب برای عکاسی حیات وحش است.
  • فوکوس اتوماتیک ردیابی 3D :
    دوربینی از موضوع خود به عنوان حرکت در نقاط تمرکز استفاده می کند
    بر خلاف حالت استاندارد حالت پویا AF-Area، انتظار نمی رود که دوربین خود را دور بچرخانید
    تا موضوع شما را به عنوان نقطه ای که انتخاب کرده اید نزدیک کنید.
    این همچنین برای عکاسی حیات وحش مفید است، هرچند که این حالت همیشه سریع و دقیق نیست به عنوان حالت ساده تر پویا AF-Area.
  • فوکوس خودکار گروهی :
    دوربین همزمان از چندین نقطه فوکوس خودکار استفاده می کند،معمولا پنج.
    این همه آنها را اولویت برابر می دهد و بر روی نزدیک ترین شیء واقع در هر یک از پنج نقطه تمرکز می کند.
    این برای موقعیت های فوکوس خودکار فوکوس، مانند پرنده سریع پرواز در پرواز مفید است.
  • خودکار فوکوس اتوماتیک :
    زمانی است که دوربین شما به طور خودکار صحنه را اسکن می کند و بر روی موضوع خود تصمیم می گیرد
    (اغلب نزدیکترین شی به دوربین یا یک چهره). ما این حالت را توصیه نمی کنیم، زیرا کنترل کمتری می دهد.

همه دوربین ها هیچ کدام از این گزینه ها را ندارند، و برخی ممکن است حالت های منطقه ای اضافی نیز داشته باشند،
مخصوصا برای فوکوس خودکار تصویری.اسامی خاص ممکن است بسته به دوربین شخصی شما متفاوت باشد –
اما این ساختار کلی گزینه هایی است که می بینید.
شما به سرعت یاد می گیرید که کدام منطقه را دوست دارید و چگونه بیشترین تعداد نگهدارندگان را در شرایط خاصی کسب کنید.
با این حال، به طور کامل تسلط بر این حالت ها زمان زیادی را صرف کرده و تمرین می کند و این چیزی نیست که شما بتوانید یک شبه یاد بگیرید.

حالت منطقه ای دینامیک AF

حالت منطقه ای دینامیک AF

دکمه AF-ON

به طور پیش فرض، اکثر دوربین ها فوکوس خودکار را هنگامی که دکمه شاتر را نیمه فشار دهید، تنظیم می کنید.
اگر چه این یک ویژگی خوب است، زمانی وجود دارد که شما دو اقدام – تمرکز و گرفتن عکس – را از یکدیگر جدا کنید.
اکثر دوربین ها این کار را با اختصاص دادن تمرکز به دکمه های مختلف، اغلب به نام AF-On و حذف آن از دکمه شاتر آزاد می کنند.
این نیز “فوکوس کردن دکمه بازگشت” نامیده می شود.

AF-On دقیقا مانند نیمه فشار دادن دکمه شاتر است، اما فقط در یک مکان دیگر قرار دارد.
این ممکن است مانند یک معامله بزرگ نشود،اما موقعیت های زیادی وجود دارد که در آن شما نمی خواهید
دوربین هنگامی که دکمه شاتر را فشار می دهید، تغییر مسیر دهید،
بنابراین AF-On یک ویژگی حیاتی است. ما توصیه می کنیم که آن را به جای دکمه شاتر استفاده کنید در صورت امکان.
عملا هیچ منفی و چند مثبت بالقوه وجود ندارد.

 

  • بنابراین، هنگامی که AF-On کمک به یک عکس می کند؟
  1. اگر می خواهید فوکوس را در چندین عکس قفل کنید.
    شما به سادگی دکمه AF-On را برای تمرکز فشار دهید و سپس آن را فشار ندهید تا عکس های مورد نظر خود را ضبط کنید.
    این امر سریعتر از تغییر لنز شما به فوکوس  دستی هر بار که شما می خواهید برای قفل کردن چیزهایی برای یک سری از تصاویر
  2. اگر می خواهید فوکوس کنید و تجدید نظر کنید.
    بیایید بگوییم که شما می خواهید یک ترکیب که در آن موضوع شما در لبه افقی عکس قرار دارد.
    در این حالت، بعید است که نقاط فوکوس اتوماتیک به اندازه کافی برسد.
    بنابراین، فقط با تمرکز بر روی یکی از نقاط موجود خود تمرکز کنید، سپس ترکیب را تغییر دهید.
    این بسیار طبیعی است با دکمه AF-On – که شما می توانید پس از تمرکز آن را بگذارید-
    در مقایسه با نیمه فشار دادن دکمه شاتر در تمام مدت زمان.
  3. اگر قبل از گرفتن عکس، کمی صبر کنید.
    شما ممکن است خودتان را در شرایطی قرار دهید که نیاز دارید فوکوس کنید و سپس قبل از گرفتن عکس، چندین بار صبر کنید.
    به عنوان مثال، شاید شما عکاسی یک روباه می کنید، و شما منتظر روباه هستید تا از سرش بیرون بیاید.
    با دکمه AF-On می توانید در نقطه سمت راست تمرکز کنید و منتظر بمانید،
    در صورت مواجه شدن لحظه لحظه، عکس را با همان سرعت ممکن عکس بگیرید- در حالی که هنوز در صورت لزوم به سرعت تمرکز می کنید.

این دلایل، در میان دیگران، به همین دلیل است که ما به شدت توصیه می کنیم دوربین خود را از فوکوس شاتر به AF-On focus تعویض کنید.
اگر همیشه دکمه شاتر را به فوکوس اتوماتیک استفاده می کنید،
ممکن است چند روز پس از سوئیچ کمی نگران کننده باشد، اما در نهایت آن را پشیمان نخواهید کرد.
(بعضی از دوربین ها دکمه AF-On ندارند، اما تقریبا همیشه می توانید یکی از دکمه ها را برای همان هدف سفارشی کنید.)

نیکون D800E + 105mm f / 2.8 @ 105mm، ISO 1400، 1/800، f / 2.8

نیکون D800E + 105mm f / 2.8 @ 105mm، ISO 1400، 1/800، f / 2.8

به کجا فوکوس کنید

اغلب اوقات، شما باید به سادگی بر موضوع اصلی فوکوس کنید.
به طور معمول، اگر شما برای  عکاسی یک فرد، فوکوس بر روی یکی از چشم ها باشد.
همین امر برای عکاسی حیات وحش، عکاسی رویداد و غیره نیز کاربرد دارد.
با این حال، گاهی اوقات، هنگامی که تمرکز می کنید، کمی از آزادی هنری خواهید داشت.
بگو که عکاسی گل میکنی آیا باید به نزدیکترین گلبرگ یا مرکز رنگی تمرکز کنید؟
هیچ گزینه ای اشتباه نیست این موضوع به اثری که می خواهید در یک تصویر منتقل شود، می آید.

  • ظریف ترین اشیاء در عکس شما برجسته هستند. شما می توانید از این به نفع خود استفاده کنید.
    به عنوان مثال، یک عکس “پرتره” بگیرید، جایی که روی دستان خود تمرکز کنید
    و نه چشمان آنها،حتی اگر چهره آنها در عکس شما قابل مشاهده باشد.
    قوانین غیر قابل انکار برای جایی که باید تمرکز کنید وجود ندارد. این تصمیم خلاقانه و هنری است.

نیکون D7000 + 105mm f / 2.8 @ 105mm، ISO 100، 1/40، f / 3.2

فوکوس متداول

یکی از تکنیک هایی که ممکن است از زمان بر باشد فوکوس متداول ست .
با استفاده از این روش، چندین عکس را در نقاط مختلف متمرکز می کنید،
و سپس شما را با هم تیزترین بیت های هر عکس ترکیب می کنیم.
در یک دنیای کامل، تصویر حاصل کاملا در هر جا که می خواهید، تیز است.
جمع آوری تمرکز می تواند مفید باشد،به ویژه برای عکاسی ماکرو و عکاسی چشم انداز،
که در آن می تواند به سختی برای گرفتن عکس تیز به اندازه کافی از جلو به عقب با هر روش دیگری باشد.
با این حال، آن نیز دارای برخی مسائل است.

اگر چیزی در عکس شما حرکت کند، تمرکز مناسب تمرکز می تواند تقریبا غیرممکن باشد.
حتی در بهترین حالت، هنوز زمان بیشتری در زمینه و پس از پردازش وجود دارد.
اما گاهی اوقات تنها راه ضبط عمق میدان کافی در یک عکس می باشد، بنابراین برای روز بارانی آن را در نظر داشته باشید.

  • در اینجا می توانید بیشتر در مورد تمرکز فوکوس مطالعه کنید،
    اگر چه به خاطر داشته باشید که این یک تکنیک تخصصی است (و نسبتا آسان است که از بین برود).
    از آن استفاده نکنید،مگر اینکه راهی برای ضبط عکس مورد نظر وجود نداشته باشد.

11 نیکون Z 7 + NIKKOR Z 24-70mm f / 4 S 70mm، ISO 64، 1/8، f / 11.0

نتیجه

تمرکز یک موضوع عمیق در عکاسی است که برای درک بسیار مهم است.
هنگامی که عکس های شما به درستی متمرکز می شوند، با توجه به قصد و مهارت پشت سر آنها، تیز و دقیق خواهند بود.
این امر برای هر نوع عکاسی، از ورزش به منظره ها اعمال می شود.
بهترین راه یادگیری چیزها به همان اندازه ممکن است تا بدین ترتیب بتوانید عادت های بد را در مسیر خود قرار دهید.

امیدوارم، این راهنما به شما کمک کرده باشد مسیر درست را انتخاب کنید.
اگر در مورد نحوه فوکوس درست و یا راهنمایی برای شروع عکاسان سؤالی دارید


می توانید نظر خود را در قسمت نظرات  خود را برای ما ارسال کنید.

فصل 10 :فلاش

پست های مرتبط

2 دیدگاه

نظر دهید