Parsa-Bagheri

مدیر سایت فتوواک در گفتگوی اختصاصی با ایمنا – این رویداد معرف فرهنگ و تمدن

به گزارش خبرنگار ایمنا، «وقتی دیدم، رویداد جهانی فتوواک در کشور های اطراف و بخصوص کشورهای عرب نشین خلیج فارس، فعال است و جمع تعداد عکاسان این چند کشور در فتوواک حدود 700 نفر می شود تصمیم گرفتم این رویداد را در ایران به صورت گسترده اجرا کنیم. خوشحالم که حالا جمع عکاسان این چند کشور یک سوم تعداد عکاسان ایران است.» این جملات بخشی از گفتگو با پارسا باقری است. او مدیر سایت فتوواک و مسئول برگزاری این رویداد فرهنگی هنری در اصفهان است. او توانسته با تلاش و پشت کار شخصی، امسال این رویداد را در دیگر شهرهای ایران، با محوریت اصفهان برگزار کند تا به صورتی باور نکردنی 2000نفر در سراسر ایران به فتوواک بپیوندند و فرهنگ و تمدن کشورمان را با چنین گستره ای با زبان عکس به جهانیان نشان دهند. با او، درحالی که در میدان نقش جهان قدم می زنیم به گفتگو پرداختم.

آقای باقری، تا جایی که اطلاع دارم برگزاری این رویداد کار ساده ای نبوده و با چالش های زیادی مواجه بودید، در رابطه با این مشکلات توضیح دهید.
در رابطه با فعالیت های اینچنینی، یک سری از مشکلات و چالش ها دیگر به کلیشه تبدیل شده اند و در مورد آنها همه بهتر از من اطلاع دارند. اما در مرحله اول، مشکل جمع کردن عکاسان در کنار یکدیگر بود و بعد مدیریت این جمع. این را از این نظر می گویم که متأسفانه بعضی از افراد شروع به بدگویی هایی می کنند و آدم اصلا متوجه نمی شود دلیلش چیست و موارد اینچنینی. خب این وضعیت گروه و جمع را متشنج می کند. البته من به دلیل این که سالهای پیش این مشکلات را دیده بودم، امسال سعی کردم برای پیش از شروع رویداد، گروهی راه اندازی کنم و در آن تمام برنامه ها و محوریت ها را هماهنگ سازی شده ارائه دهم و بعد هم، از کل ایران عضوگیری انجام شد. در کنار این، سایت فتوواک راه اندازی شد. می خواهم بگویم، ظاهرا مردم به تلگرام و سایت و اینترنت بیشتر اعتماد می کنند و با مستنداتی از فعالیت های پیشین که در سایت و گروه ارائه شد، دیگر نیاز به اثبات چیزی نبود.

فتوواک امسال در شهرهای زیادی در حال اجراست. انتخاب لیدرها و هماهنگی هایی که باید با دیگر شهرها انجام می شد چطور پیش رفت؟
من فقط با لیدر تبریز، فرزین ایران دوست دار آشنایی داشتم، ولی با جستجوهایی که در اینترنت داشتم، متوجه شدم دوستان دیگری در شیراز هم این برنامه را انجام داده اند. با رامین رحمانی نژاد که لیدر شیراز است تماس گرفتم و خوشبختانه او هم استقبال کرد. بعد از آن با حمید صادقی آشنا شدم. او عکاس خبری با رزومه بالایی است که امروز لیدر کرمان است. بعد از آن هم به ترتیب با محمدرضا آخوندی لیدر یزد، عباس عاشوری لیدر گیلان(رشت) و نوشین وفادار و فرشید آرام لیدرهای مشهد و کیومرث خوش صفت لیدر هرمزگان و محمد آقاجانی لیدر مشکین شهر آشنا شدم. ایران سرشار از پتانسیل هایی است که باید به آنها توجه شود. برای مثال، در مشهد روز اول فراخوان، 400 نفر برای فتوواک ثبت نام کردند و امروز حدود 2000 نفر در این رویداد شرکت می کنند و در سراسر دنیا نیز حدود سی هزار نفر عکاس فتوواک هستند.

می دانیم که رویداد فتوواک، رویدادی کاملا رایگان است و نمی تواند انگیزه مالی ایجاد کند. انگیزه شما برای برگزاری و هماهنگی این شهرها چه بود؟
در اصل، فتوواک رویدادی است که افراد درکنار هم تجربه ورزی می کنند، آموزش می بینند و به تبادل نظر می پردازند. در ابتدا این موضوع برای من بسیار زیباست. اما خب، کم کم به این نتیجه رسیدم که این رویداد می تواند معرف ایران و فرهنگ و تمدن آن در سطح بین المللی هم باشد و باید این معرفی از جای جای ایران صورت گیرد. از طرف دیگر وقتی دیدم، رویداد جهانی فتوواک در کشورهای اطراف و بخصوص کشورهای عرب نشین خلیج فارس، فعال است و جمع تعداد عکاسان این چند کشور خلیج فارس در فتوواک حدود 700 نفر می شود، تصمیم گرفتم این رویداد را در ایران به صورت گسترده اجرا کنیم. خوشحالم که حالا جمع عکاسان این چند کشور یک سوم تعداد عکاسان ایران ماست.

اشاره کردید فتوواک می تواند معرف فرهنگ و تمدن کشور ما باشد، تا به حال هیچ گونه بازخوردی در این زمینه مشاهده کرده اید؟
بله، برای مثال سال 2012 وقتی عکس محمد مهدی آذرنوش بین ده اثر فینالیست فتوواک قرار گرفت، این اتفاق به وضوح رخ داد. استاد اسکات کلبی که خودش مبدع و اولین برگزار کننده فتوواک در جهان است، زیر این عکس از بازار اصفهان و تنوع رنگی که در این عکس وجود دارد تمجید کرده بود و این خود امتیازی است که به راحتی می توان از آن برای معرفی کشور در جهان استفاده کرد. علاوه بر این، من فتوواک را به صورت شخصی دوستی، شادی و عکاسی می دانم و این از دیگر ویژگی های فتوواک است.

علاوه بر این، چه ویژگی های دیگری در فتوواک وجود دارد که آن را از دیگر رویدادها و دورهمی های عکاسی متمایز می کند؟
فرض کنید یک نفر درس عکاسی می خواند، دوره می بیند و دوره هایی برگزار می کند و کم کم در دانشگاه درس می دهد و بعد به استاد تبدیل می شود. سراغ دارید که جایی یکی از این اساتید به هنرجویانش گفته باشد، بروید با 10 استاد دیگر همزمان عکاسی کنید و نتیجه فعالیت هایتان را در عکس هایتان خواهم دید؟ قطعا این اتفاق نمی افتد. ولی فتوواک می گوید با هیچ اجبار و محدودیتی وجود ندارد. افراد مبتدی هم بیایند و با چندین استاد عکاسی کنند. فتوواک هیچ ایده و طرحی را پس نمی زند و همه از هم می آموزند. این رویداد محلیست برای در کنار هم قرار گیری تجربه ورزی و تکنیک و علم عکاسی.

در کنار همه این ها، شما فتوواک امثال را حامی حقوق کودکان معرفی کردید، چه هدفی را از این نام گذاری دنبال می کنید؟
همانطور که اشاره کردم، برگزاری این رویداد در ایران می تواند در ابعاد جهانی بازتاب پیدا کند. ما در برگزاری فتوواک امسال، سایت کودکان دنیا، شبکه دوست داران کودک و مؤسسه نیکوکاری سرمد را معرفی کردیم تا هم در سراسر ایران و هم در جهان هرکس مایل به کمک و خدمتی بود این سه مورد، در کانون توجهش قرار بگیرد. علاوه بر این، این سه مورد، صرفا دریافت کمک ندارند و به بحث آموزش و فرهنگ سازی در رابطه با حقوق کودکان نیز مشغولند.

پارسا باقری در پایان، از نگارخانه قلب شهر(سیتی سنتر) به لحاظ حمایت از این رویداد قدردانی کرد و گفت: به زودی عکس های برگزیده این رویداد در این نگارخانه برای عموم به نمایش درخواهد آمد./
12176/135
میلاد باقری

 

مدیر سایت فتوواک در گفتگوی اختصاصی با ایمنا- فتوواک می‌تواند معرف فرهنگ و تمدن ما باشد

 

سایت بتانیوز – فتوواک ، رویدادی هویت ساز

پست های مرتبط

نظر دهید